Thursday, May 6, 2010

Baru kau tahu payah....

 "Hahh!!! sekarang baru kau tahu payahnya nak uruskan rumah". Kata hati aku yang seakan mengejek ku sambil menjelirkan lidah keluar menembusi pagar bergigi. Geram sekejap aku melihat perlakuan sebegitu. "Berani kau kutuk aku eh" getus aku dalam diam pada diri sendiri.

 Sekarang mak aku ngah patah tangan, so mak aku kena duduk rehat ja kat rumah. Kebetulan aku tengah cuti, so dapat la aku tolong mana yang patut. Tugas kat rumah yang sebelum ni mak aku buat, sekarang aku yang buat. Bangun pagi hantar adik-adik aku g sekolah. Selesai hantar semua, aku sambung kemas rumah. Pastu masak. Hahh!! masak. Cam tak caya kan. Aku pun tak caya. Hehe. Aku masak sambil mak aku duduk kat dapur jugak. Kiranya mak aku sebagai jurutera pengajar dan aku sebagai pelajar. Mak aku bagi tahu apa yang kena buat dan aku buat. sampai siap semua. [Eja,Erin,Roza...aku dah boleh join kamu kat area dapur lepas nie]

 Dalam keadaan cam ni, nak atau tidak kena gak buat. Sebab semua adik-adik aku sekolah. Yang tak sekolah pulak masing-masing tinggal luar melaka. Tinggal la aku sorang. Mula-mula layankan je. Ok je rasa. "tak la susah sangat" bisik hati aku. Tapi sekarang lain pula nada dia. "Boleh tahan gak eh susah" bisik hati aku yang terbaru. Akan datang aku rasa nada dia. "Perk susah nya!!" hehehe..

 Hari ni tarikh mak aku tanggalkan simen. Tapi dukacita, doktor kata kena simen balik. Sebab tangan mak aku tak elok lagi so simen la balik. Kata doktor mak aku banyak gerak so tangan tu susah nak elok. itu maknanya lepas ni kena bagi mak aku rest sehabis rest. So sapa yang akan buat kerja???[Menuding jari telunjuk pada batang hidup sendiri]...

No comments:

Post a Comment