Thursday, May 17, 2012

Aku Tukang, Kau Tukang, Kita Tukang

Aku nak share sikit satu puisi dari artis yang umumnya kita kenal sebagai pelawak, Sabri Yunus.Aku dengar dia deklamasikan puisi ni di malam puisi riong di utem lebih kurang 2thun 2thun yang lepas.Namun ada 1lagi seloka yang disampaikan oleh dia tapi masih gagal di cari.Yang ni baru jumpa dan aku nak share. Mendalam maksudnya dan perlu kita fikir. Puisi ini berjudul "Aku Tukang, Kau Tukang, Kita Tukang"

Akulah tukang
akulah tukang
akulah tukang
di sini kau tukang.

Aku tukang
kau tukang
aku tukang 
kau tukang.

Kita adalah tukang
tukang karut, tukang picit
tukang belit, tukang kebas
tukang lacur, tukang hibur
tukang hulur, tukang beli.

Tukang ampu
semampu-mampu
mengampu
tukang helang
tiada alah 
bijak mencelah.

~Sabri Yunus~

No comments:

Post a Comment