Wednesday, September 2, 2009

Melangkah menuju dunia pergunungan

Kalau tengok tajuk nada cam bunge-bunge n cerita ala-ala telenovela.....Dunia pergunungan..dunia hikking..adalah satu aktiviti yg menarik..aktiviti ini juga merupakan satu aktiviti yg menyihatkan badan disamping dapat mengisi masa yg lapang dari terbuang begitu saje...Bagi aku aktiviti ini bnyak memberi kepuasan dalam hidup aku..kepuasan dari segi pelbagai aspek..seperti dapat menambahkan lagi pengalaman mengenai kehijauan hutan, flora n fauna..aktiviti nie juga dpt memberi kenalan yg lebih bnyak..bg aku kenalan dlm dunia hikking nie smue nyer best2 n aku cpat mesra dgn diorang smue..hehe..

Aku mula mengenali aktiviti nie sjak aku sekolah lagi..tp waktu tue aku xaktive..just minat je..pluang xde..harap join kadet je..pastue bila dh masuk u baru aku jumpe rakan2 yg minat nyer same ngan aku..kat u aku ade satu kelab rekreasi yg dikenali sebagai Kelab Rekreasi dan Sukan Ekstrim (KeReX)..kelab nie bkn la 100% peratus kearah gunung, kelab nie ade 5 element seperti gunung, paintball, flessbee, wall climbing n x-games..aku baru setahun menyertai kelab nie..
aku di bawa join kelab nie oleh kawan aku..NURIL ANUAR BIN BAKRI atau lebih dikenali ngan nuar..die lah yg membawa aku mengenali keluarga baru aku di UTeM..so aku mmg terhutang budi kt die...bg aku perkenalan aku dengan kelab ini adalah satu langkah yg menuju ke arah kebaikan..tiade istilah MENYESAL sepanjang aku bersame dengan mereke...
1st gunung aku dengan KeReX ialah gunung berembun di Terengganu..walaupon untuk sampai ke kem site tido terpaksa mmelalui bukit taubat..dan bg golongan seperti aku yg tergolong dalam kumpulan 3B ( Budak Baru Belajar ) ianya memang sesuatu yg memenatkan..tp bile tibe time makan..aku kagum tgk makanan diowang..1st menu aku time trip tue adalah Tom Yam..Chef nyer Wawa...2nd menu nasi tomato..huh memang menarik..
klu nak dicerite kn smue trip sepanjang bersame ngan KeReX mmg xabes..


Antara Gunung / trip yg pernah aku join...


1. Gunung Angsi
2. Gunung Dato'
3. Gunung Berembun Terengganu (Anjuran KeReX)
4. Gunung Korbu (Anjuran BAT)
5. Gunung Gayong (Anjuran BAT)
6. Gunung Berincang (Anjuran KeReX)
7. Gunung Irau (Anjuran KeReX)
8. Gunung Bujang Melaka (Anjuran KeReX)
9. Gunung Berembun - Air Terjun Langsir - Gunung Chemerong ( Trans Chemerong ) (Anjuran KeReX)
10. Gunung Dato' (Jln malam, Trip bersahur ) (Anjuran KeReX)
11. Gunung Yong Belar (Anjuran BAT)
12. Gunung Bintang 6110 kaki + wwr sungai sedim + tree top walk (Anjuran KeReX)
13. Gunung Rajah , Bentong Pahang (Anjuran Kembara UTHM)
14. Gunung Ledang (Jalan Tar..huhu) (Anjuran MBPJ)
15. Gunung Dato' (Trip New Year) (Anjuran KeReX)
16. Gunung Serudum(1050m) & Abseling d'Berkelah (Anjuran KeReX)
17. Gunung Besar Hantu (1462m) Jelebu, Negeri Sembilan (Anjuran KeReH@LHDN)
18. Gunung Tebu (3401 Kaki), Lata Belatan, Besut Terengganu (Anjuran KeReX)
19. Gunung Batu Puteh (6993 Kaki), Kuala Wo, Perak (Anjuran KeReX)
20. Gunung Tahan (2187m), Merapoh - Kuala Tahan (Anjuran KeReX)
21. Xplorasi Jejak Banjaran Titiwangsa Sungai Senoi - Gurkha - BVD (Anjuran WaJak NA)
22. Xplorasi Badai Belantara, Gunung Gajah Terom T'ganu & Candat sotong (Anjuran KeReX)







****Senarai gunung / trip akn diupload bile dh selesai aktiviti hikking..

No comments:

Post a Comment